
 1

Evading responsibility to readers and third parties: How an international 
bioethics journal failed to correct the record of publication 
 
Karen Shashok  
Translator and Editorial Consultant, Granada, Spain  
Co-coordinator, AuthorAID in the Eastern Mediterranean  
Member, CSE, COPE, EASE, EMAME, EMWA, MET, WAME 
kshashok@kshashok.com  
 
Short title: Failure to correct the record of publication 
 
Address for correspondence:  
Karen Shashok  
Translator and Editorial Consultant  
C./ Compositor Ruiz Aznar 12, 2-A 
18008 Granada  
Spain 
Email: kshashok@kshashok.com 
 
 
Précis: A journal declined to correct the record of publication although a correction was 
warranted and duly submitted by the authors.  
 
 
 
Summary 
The Journal of Bioethical Inquiry declined to correct the record of publication to the 
satisfaction of a reader whose professional interests were threatened by misleading 
information. The journal published letters from the reader in question and the authors of 
the inaccurate information, but these letters did not satisfactorily correct the record. A 
second correction (clarification) by the authors was submitted with the approval of the 
reader, but the editor rejected it. The publisher is a member of the Committee on 
Publication Ethics (COPE), which found, in response to a complaint submitted by the 
reader, that the journal had “taken all necessary measures”—a judgment I do not agree 
with in the light of my analysis of the content of the documents in question, COPE’s 
code of conduct for editors, other current international guidelines for good editorial 
practice, and information obtained from all stakeholders in the case. The chair of the 
editorial board and the publisher have framed the issue in terms of the lack of a legal 
obligation to act, given that no “factual errors” were involved, whereas the author of this 
report frames it as an instance of editorial misconduct, i.e., dereliction of editorial 
responsibility and failure to take all reasonable steps to correct the record. I discuss the 
implications of the case with reference to editorial ethics and individuals’ vulnerability to 
potentially damaging misinformation published in international research journals. To 
correct the record—albeit in a manner inconsistent with current international 
guidelines—the final clarification is published in this report, with the authors’ 
permission.  
 
Key words: / Concept cloud: accountability, bioethics, COPE, correction, editor, 
editorial accountability, editorial ethics, editorial misconduct, EMWA, erratum, ICMJE, 
journal, medical writing, publication ethics, transparency, WAME, written 
communication  
 
 
 
 



 2

 
Background 
The Journal of Bioethical Inquiry (JBI) published negative implications about 
professional ethics at Dianthus Medical Ltd., a small business directed by Adam 
Jacobs. [1,2] [Spielmans and Parry 2010, Jacobs TWS 2011]. Jacobs, a medical writer, 
trainer and previous President of EMWA, is well known among his peers as a pioneer 
in ethics. To set the record straight, he published a brief letter in JBI, in which he 
explained that his company does not engage in ghostwriting [3] [Jacobs JBI 2010]. The 
counter-reply from Spielmans and Parry was much longer and did not clarify that the 
information they has previously published might be misleading [4] [S&P JBI letter 
2010]. Neither of these two publications was linked on the journal’s website to the 
original article by Spielmans and Parry.  

The editor of the journal initially informed Jacobs, Spielmans and Parry that 
further clarification could be published as a letter to the editor, provided that the 
information was of interest to readers. Jacobs submitted a second brief letter but the 
journal rejected it. The authors of the original article also submitted a second letter 
(which was read and approved by Jacobs) to clarify that they had no evidence for their 
implication that Dianthus Medical provided “ghostwriting” services. The editor rejected 
this letter because she felt that no further correction was needed. 

The medical writer complained to the Committee on Publication Ethics (COPE), 
which examined the case and found that the journal had already done all it needed to 
do [2,5] [Jacobs TWS 2011, Barbour TWS 2011]. Although COPE is a valuable 
resource, I feel their decision in this case is not consistent with their own 
recommendations regarding editors’ responsibility to correct the record of publication. 
Despite the potential issues with COPE’s decision, the editors of JBI and the journal’s 
publisher, Springer, appear to have used it to justify their subsequent inaction. Later 
attempts by Jacobs and myself independently to convince the journal to fully correct 
the record for the sake of good editorial practice and transparency were unsuccessful. 
This article details these unsuccessful efforts, and proposes that more strenuous 
efforts are needed to hold editors accountable for their actions, especially when these 
actions (or failures to act) have to potential to harm others. The final clarification, which 
should have been published in JBI, appears at the end of this report.  
 
Timeline / Box x 
Jan 2010 - Spielmans and Parry’s article [1] [S&P 2010] is published in Journal of 
Bioethical Inquiry (JBI). In the section headed “Ghostwriting” the authors express 
concerns based on language that appears on the Dianthus Medical website.  
June 2010 - A letter from Jacobs and rebuttal from Spielmans and Parry are published 
in JBI [3,4] [Jacobs JBI 2010, S&P JBI letter 2010].  
Early June 2010 - Spielmans and Parry submit a brief clarification, with Jacobs' 
agreement, that they had no evidence of inadequate acknowledgment of medical 
writers working with Jacobs’ company. Kate Cregan, the editor, advises them that the 
information cannot be linked to their original article, and should be submitted as a 
letter. [email Spielmans to Jacobs and Parry 8 June 2010]. 
June – July 2010 - Via email, Jacobs, Spielmans and Parry discuss with Cregan how to 
resolve the situation. 
Early July 2010 - Cregan advises Spielmans, Parry and Jacobs that “a further letter 
(and response) would be considered” as long as there was “debate to be had of 
interest to our readers” [email Cregan to Jacobs, Spielmans and Parry 7 July 2010]. 
29 July 2010 - Jacobs submits his second letter to JBI. Cregan rejects it in early 
August. [email Jacobs to Shashok 5 Oct 2011]. 
Late July – Early Aug 2010 - Cregan rejects Spielmans and Parry's second letter 
because their original article “contained no factual errors” and the two previously 
published letters “resolved any confusion” [email Spielmans to de Kiejzer and Parry 11 
Aug 2010]. 



 3

Late July 2010 - Cregan advises Jacobs, Speilmans and Parry that she “will not be 
entering into any further correspondence on the subject” [email Cregan to Jacobs, 
Spielmans and Parry 29 July 2010]. 
Early Aug 2010 - Spielmans and Parry appeal to Maja de Kiejzer, Springer’s Publishing 
Editor for JBI, to ask whether it is possible to publish their second letter [email 
Spielmans to de Kiezjer and Parry 11 Aug 2010]. This correspondence does not result 
in a positive reply from Springer [email Spielmans to Shashok 19 Oct 2011].  
14 Oct 2010 - Jacobs submits a complaint to COPE since the journal involved is 
published by Springer, a member of COPE.  
January 2011 Kate Cregan steps down as Editor of JBI, and is replaced by Coeditors 
Michael Ashby and Leigh E. Rich. 
11 April 2011 - COPE finds that JBI has “satisfactorily dealt with the issues at hand” 
[2,5] [Jacobs TWS 2011, Barbour 2011]. 
20 April 2011 - COPE declines Jacobs’ request for information on how they reached 
their decision [2] [Jacobs TWS 2011].  
June – Oct 2011 - Jacobs continues to correspond with JBI and Springer to attempt to 
resolve the issue.  
June 2011 - Jacobs publishes a summary of the case in The Write Stuff (TWS)[2] 
[Jacobs TWS 2011] and blogs about it [6] [Jacobs blog], and a justification by Virginia 
Barbour of COPE’s procedure is published in the same issue of TWS [5] [Barbour 
2011].  
16 June 2011 - The author of the present report reads the TWS articles and all three 
items published in JBI.  
27 June 2011 - Shashok emails Cregan, Ashby and Rich, members of the JBI editorial 
board, Springer’s Executive Vice President for Corporate Communications Eric Merkel-
Sobotta and Springer’s legal counsel Hendrik-Jan Stoker with her concerns over JBI’s 
position.  
July 2011 - WAME’s Ethics Committee agrees to review the case.  
3 July 2011 - Paul Komesaroff, Chair of JBI’s Editorial Board, identifies himself to 
Shashok as “the only person at the Journal authorised to enter into correspondence on 
this matter”. 
18 July 2011 - Ashby advises Jacobs he has “no independent views on the matter” 
[Ashby M 2011, personal communication, email to Jacobs 18 July 2011] and refers him 
to the chair of the editorial board.  
19 July 2011 - Komesaroff breaks off correspondence with Shashok after she copies 
members of the editorial board and Springer’s management in to her reply to an email 
from him.  
23 July 2011 - Shashok contacts Spielmans and Parry to request information. 
10 Aug 2011 - Komesaroff breaks off correspondence with Jacobs because he feels 
Jacobs has not agreed to his conditions for engaging in discussion. The main issue 
appears to be their disagreement over whether the information published in Spielmans 
and Parry’s article is or is not defamatory.  
23 Aug 2011 - Shashok emails the owners of the journal with her concerns but gets no 
reply.  
24 Aug 2011 - Shashok emails members of Springer’s senior management but gets no 
reply except a referral to Springer’s legal counsel.  
26 Aug 2011 - Shashok clarifies her role in the matter to Springer’s legal counsel and 
asks him if Springer is unable to support JBI in publishing an appropriate correction 
and linking it to the original S&P article. No reply has been received as of this writing.  
Sept 2011 - Springer’s legal counsel and Jacobs attempt via email to understand 
Komesaroff’s conditions for re-establishing dialog.  
Oct 2011 - WAME’s Ethics Committee issues their report [7] ??K reference 
Xx xxxx 2011 Spielmans and Parry’s final clarification to correct the record is published 
in this article on the European Medical Writers Association (EMWA) website.  
 



 4

Context, language, facts and errors  
To understand why Jacobs was dissatisfied with JBI’s behavior, I reviewed the 
language in Spielmans and Parry’s article [1] [S&P 2010], Jacobs’ brief letter [3] 
[Jacobs JBI 2010], and Spielmans and Parry’s long response [4] [S&P letter 2010]. 
Although Spielmans and Parry rightly criticized ghostwriting, they did not define it for 
readers, nor did they refer readers to professional guidelines developed by medical 
writers. These guidelines, which Jacobs himself played a key role in developing [8] 
[Jacobs and Wager 2005], strongly discourage ghostwriting and encourage 
transparency in making the role of medical writers known to readers. Nevertheless, 
Spielmans and Parry cited Jacobs’ small company, Dianthus Medical Limited, in the 
context of their critique of unethical medical writing practices.  

Jacobs published a brief letter to point out that his company does not practice or 
condone ghostwriting. The language in Spielmans and Parry’s long letter in response 
failed to clarify for readers that the information they provided on Dianthus Medical, 
although free from actual errors of fact, could nonetheless lead readers to believe that 
this company’s ethics were suboptimal. In a few places the language in their letter 
implied that they remained sceptical of Jacob’s explanation, and in a few places they 
appeared to raise further doubts regarding professional practices at Dianthus Medical.  

Spielmans and Parry’s JBI article analyzes serious issues in medical research 
publishing and contains much valuable information. However, in citing the Dianthus 
Medical website in the context of a section subtitled “Ghostwriting” they appeared to 
suggest that this company exemplified the unethical professional practices they rightly 
criticized. Their letter in response to Jacobs failed to correct the published record to 
Jacobs’ satisfaction. Fortunately, subsequent correspondence between Jacobs, 
Spielmans and Parry was collegial and constructive, and quickly resolved the situation. 
Through the summer of 2010 they worked together with Kate Cregan, editor of JBI at 
the time, to reach a solution that would satisfy all parties involved. Cregan advised the 
authors to submit their additional clarifications as a second letter to the editor and 
response [emails copied to me from Jacobs 6 Oct 2011, email Cregan to Jacobs, 
Spielmans and Parry 7 July 2010], and Jacobs duly submitted a second letter to the 
editor—which Cregan rejected. Spielmans and Parry submitted a second 1-paragraph 
letter (the wording of which was agreed with Jacobs) to clarify that they “found no 
evidence that Dianthus Medical writers fail to properly acknowledge their role in drafting 
and editing various manuscripts”. Cregan also declined to publish this clarification 
[Spielmans email to me 25 July 2011]. 

The JBI is published by Springer, and according to the publisher’s website, 
“[a]fter online publication, further changes can only be made in the form of an Erratum, 
which will be hyperlinked to the article.” [9] [Springer. Journal Manuscript Guidelines]. 
Unfortunately, there is no link from JBI’s Instructions to Authors to Springer’s policy on 
publishing errata. The journal’s website contains no information about an appeals 
process and no information about how to submit a correction as an erratum. Cregan 
advised Jaccobs, Spielmans and Parry that an Erratum could not be published in this 
case, despite Springer’s policy. Apparently, information that does not contain an 
unequivocal error of fact does not qualify for an erratum in the journals Springer 
publishes.  

At some time during the summer of 2010 Cregan changed her mind about 
publishing a more clearly-worded correction (i.e., the second letter from Spielmans and 
Parry), because she felt their article contained “no factual errors” and that the letter and 
response that had already been published “resolved any confusion” [Spielmans & 
Parry, email to Maja de Keijzer 11 Aug 2010; copied to Jacobs 20 Aug 2010, copied to 
Shashok by Jacobs 19 Sept 2011]. Although the article contained no actual errors of 
fact, the context in which Dianthus Medical was cited would have led at least some 
readers to the wrong conclusion about Jacobs’ business—which is why British legal 
authorities felt the text was defamatory [2] [Jacobs TWS 2011]. So to set the record 
straight JBI should have published Spielmans’ and Parry’s second letter. Moreover, 



 5

JBI’s website should have linked the two letters (from Jacobs and the response from 
Spielmans and Parry) to the article that triggered the controversy.  

If the publisher is able to publish and link an erratum, why was JBI so resistant 
to linking the published letters with Spielmans and Parry’s article? By failing to fully 
correct the published record, JBI and Springer send the message that they are 
comfortable with publishing misleading statements about professionals involved in 
science, technical and medical publishing. Their failure to act is inconsistent with the 
guidelines of the International Committee of Medical Journal Editors [10] [ICMJE], the 
World Association of Medical Editors [11] [WAME], the Council of Science Editors [12] 
and COPE [13,14] [COPE CoC, COPE Rees guidelines] (see excerpts from these 
guidelines in Appendix 1 / Box x).  

The stakeholders in the issue may have found it difficult to understand what was 
being requested of them because of confusion over the terms “correction”, “erratum” 
and “clarification”. Regardless of the terms used, however, the practical outcome for 
readers of JBI remains the same: no access to full correction of the published record.  

 
Lack of transparency at JBI—Who’s in charge?  
Attempts to motivate JBI to correct the record were hampered by a lack of 
transparency regarding the appropriate procedures to follow. The previous and current 
editors did not respond to my email requests for information about the case. With the 
exception of the chair Dr Paul Komesaroff, the other members of the editorial board did 
not respond to my emails.  
 The members of the JBI’s editorial board are listed on the journal’s website [15] 
[Springer. JBI Editorial Board]. However, there is no information about the 
responsibilities of the editors, editorial board members or other journal staff, and there 
is no ombudsman. Because the duties of JBI’s editorial board are not defined in any 
publicly accessible source, whether the board members share part of the responsibility 
for JBI’s failure to correct the record remains open to debate.  

An old call for editors from 2007 [16] [JBI Editor in Chief Position Description] 
described the responsibilities of the Editor-in-Chief in clear terms. Unfortunately there is 
no way to know whether those responsibilities still apply to the Coeditors whose term 
began in January 2011. My correspondence with Komesaroff during 2011 suggests 
that the chair of the editorial board has assumed a number of key editorial 
responsibilities. The current co-editors’ lack of response to my attempts to contact 
them, together with Ashby’s astonishing statement to Jacobs that he has “no 
independent views on the matter” [Ashby M 2011, personal communication, email to 
Jacobs 18 July 2011], further suggest that the current co-editors have relinquished or 
evaded some of their responsibilities. Such “dereliction of editorial duty” raises 
questions about who is ultimately responsible for editing the journal, and should 
concern potential authors and readers. Interestingly, JBI is not the only bioethics 
journal that has been criticized for shortcomings in editorial transparency and 
accountability [17] [Schwitzer 2011].  

The owners of JBI are not identified on the journal’s website [18] [Springer. 
Journal of Bioethical Inquiry, Homepage]. The links under Additional Information to The 
Australian Bioethics Association and The Australian Institute of Health Law and 
(presumably) Ethics return, respectively, an error message and a link to what appears 
to be an unrelated website, although the link to The Otago Bioethics Centre works. 
There is no information about the relationship between these institutions and the 
journal, nor is it stated on the journal’s website that JBI is currently “an incorporated 
company […] with two shareholders—AABHL and the Otago Bioethics 
Centre/University of Otago” [email from Malcolm Parker to Shashok Aug 18 2011]. 
“AABHL” stands for the Australian Association of Bioethics and Health Law, created in 
2010. A few officers of AABHL are members of the editorial board of JBI [19] [AABHL 
Committee Members]. 



 6

Both Komesaroff and Springer seemed to view my suggestion to publish and 
link a satisfactory correction as a threat of legal action rather than a proposal that, if 
followed, would have resolved the issue to the satisfaction of the aggrieved party, the 
authors of the article that triggered the problem, and, one hopes, the journal’s readers, 
with minimal damage to the journal’s reputation. Why were JBI and Springer so 
resistant to this proposal? Their inflexibility may be related to the fact that they 
perceived no risk of legal action [2] [Jacobs TWS 2011], and thus preferred to do 
nothing.  
 
Communication failure 
Paul Komesaroff, who has served as chair of JBI’s editorial board since at least 2007, 
identified himself to me as “the only person at the journal authorised to enter 
correspondence on this matter” [Komesaroff email to me 3 July 2011] and initially 
reiterated his willingness to participate in “reasoned discussion” and “open and 
respectful dialogue” about the case. However, he had a condition for agreeing to 
correspond with me: that I address only him and not involve anyone else at JBI.  

I felt that this non-transparent approach would leave members of the editorial 
board in the dark would not be helpful to the journal, and so copied my reply to 
Komesaroff (without including his email addressed to me) to the previous editor-in-
chief, the current co-editors and members of the editorial board in the belief that they 
would be concerned about editorial policy at JBI. My assumption was that these 
stakeholders would wish to participate in discussions aimed at resolving the matter in a 
way that would reflect favourably on all parties involved. Komesaroff, however, viewed 
my correspondence with other stakeholders as a violation of his condition for entering 
into correspondence with me, and as “an attempt to exert pressure on them to provide 
a favourable response to Mr Jacobs’ demands”. He was upset enough to unilaterally 
terminate our correspondence [Komesaroff email to me 20 July 2011].  

Komesaroff’s angry reaction suggests that up until that time, members of the 
editorial board were unaware of the issues surrounding JBI’s reluctance to fully correct 
the record of publication. Was the risk that some of them might have had a “favourable 
response to Mr Jacobs’ demands” [Komesaroff email to me 20 Jul 2011] something the 
chair of the board wished to avoid? My understanding of correspondence between 
Jacobs and the journal suggests that Jacobs presented reasonable requests, not 
“demands”, to JBI. 

When Komesaroff terminated our correspondence I contacted the journals’ 
owners and publisher to repeat my concerns, but the only response these emails 
elicited was a referral to Springer’s legal counsel Hendrik-Jan Stoker. The lack of 
response from JBI’s owners, and the publisher’s framing of the issue in terms of legal 
obligation rather than ethical responsibility, suggests that the only thing that might have 
induced the journal to publish an appropriate correction was legal action—which is not 
an option available to most individuals [20] [Teixeira and Fontes da Costa 2010], and 
which Jacobs’ had already stated for the record that he was not contemplating [2] 
[Jacobs TWS 2011]. Perhaps understandably given his duties, Stoker was more 
interested in receiving assurances that I was not Jacobs’ legal counsel than in advising 
the journal on editorial policy. As of this writing, Stoker has not responded to my 
question whether Springer is unable to support JBI in 1) publishing a complete 
correction to the false and misleading information about Dianthus Medical Limited, and 
2) clearly linking correspondence and other publications arising from Spielmans and 
Parry’s article [1] [S&P 2010] so that readers who access the article online will know 
about the subsequent letter and response.  
 
The Committee on Publication Ethics (COPE) finding 
In October 2010 Jacobs submitted a complaint to COPE about JBI’s failure to correct 
the record of publication. The outcome of COPE’s investigation, as reported in TWS 



 7

[2,5] [Jacobs 2011; Barbour 2011], was that JBI had “satisfactorily dealt with the issues 
at hand”.  

The COPE committee that examined Jacobs’ complaint may have been 
deprived of insights into medical writing and Jacobs’ role as a leader in professional 
ethics for medical writers, because the chair of COPE, who has worked closely with 
Jacobs in developing a code of ethics for medical writers, recused herself from the 
case due to conflict of interest [5] [Barbour 2011]. There can be no question that 
recusation was the right thing to do under the circumstances. Nonetheless, in the 
absence of insights their chair could have contributed, COPE may have been too 
lenient with JBI. Media attention to issues with ghostwriting and medical writing is 
intense, and the many articles that have appeared in journals and the lay press with a 
negative slant against medical writers [21,22] [Shashok Jacobs TWS 2007; The PLoS 
Medicine Editors 2009] may have influenced committee members’ understanding of the 
case. Were any members of the committee that examined Jacobs’ complaint biased by 
their personal involvement in current debates about medical writers and ghostwriting? 
Did JBI tell COPE about its reasons for rejecting the second letters submitted first by 
Jacobs and then by Spielmans and Parry? These questions are impossible to answer 
because the names of the committee members, as well as the evidence the committee 
was provided, are not available to the public, and there is no written report of COPE’s 
investigation [5] [Barbour 2011; Wager email to Shashok 28 June 2011 “no written 
report”].  

Advice on editorial ethics issued by COPE itself counsels editors to link items 
that correct information in a previously published article, so that readers will be aware 
of the correction [13,14] [COPE CoC, COPE Rees guidelines]. Yet although JBI failed 
to take this step, COPE found that it had “satisfactorily dealt with the issues at hand”—
an ambiguous phrase since judgments on whether the outcome was “satisfactory” or 
not depend on ones point of view.  

At this time COPE does not publish information on their website about the 
“complaints” it investigates, although it does provide information on the “cases” it 
handles. In the absence of information on their internal procedures, it is hard to fathom 
how COPE reached the conclusion that the journal had “satisfactorily dealt with the 
issues at hand” [2] [Jacobs TWS 2011], when a careful reading of COPE’s code of 
conduct suggests otherwise [13,14] [COPE CoC Appendix I / Box x]. Almost all cases 
COPE has examined to date have involved editors’ complaints against authors. In the 
first complaint to COPE in which a reader’s professional reputation and interests were 
threatened, it is probably not surprising that COPE may have given more credence to 
the journal’s point of view rather than the aggrieved party and the authors—whose 
request to publish a more informative clarification was refused [Spielmans & Parry, 
email to Maja de Keijzer 11 Aug 2010; copied to Jacobs 20 Aug 2010, copied to 
Shashok by Jacobs 19 Sept 2011; Spielmans email to me 25 Jul 2011].  

In a case COPE examined in 2007, the committee advised that “[t]he editorial 
board has an obligation to ask the editor-in-chief for an explanation of his actions” [23] 
[COPE. Editorial misconduct. Case number: 07-01]. But COPE appears to have 
overlooked its own precedent when it examined Jacobs’ complaint against JBI. The 
lack of information on JBI’s website about editorial roles and responsibilities, 
ownership, and the journal’s policy regarding corrections is in violation of the good 
editorial practice guidelines issued by COPE [13,14] [COPE CoC] and other 
organizations for journal editors [10-12] [ICMJE, WAME, CSE]. These shortcomings 
leave interested parties in the dark about editorial responsibility and accountability at 
JBI. My correspondence with Komesaroff, along with the silence of the journal’s editors 
and editorial board members, suggest a worrisome lack of clarity in the lines of editorial 
communication and authority at JBI.  

Springer and the JBI editors apparently felt that COPE’s finding exempted them 
from taking further action [email Stoker to me 26 Aug 2011]. Nonetheless, it is 
debatable whether COPE’s decision regarding Jacobs’ complaint exonerates the 



 8

journal or the publisher from their responsibility to provide readers with truthful 
information. Although Spielmans and Parry’s article contained no actual errors of fact, 
the language they used could be understood to imply a criticism of professional 
ethics—a criticism that was in fact baseless in the case of Dianthus Medical Ltd, as 
Spielmans and Parry wished to point out for the record. The outcome of COPE’s 
investigation thus appears to have contributed to inaccurate and potentially damaging 
implications about the professional ethics of a third party remaining in the literature, 
uncorrected.  
 
The World Association of Medical Editors (WAME) Ethics Committee finding  
An anonymized 1-page summary of this case was submitted for review to WAME’s 
Ethics Committee after Jacobs’ and Barbour’s articles appeared in TWS [2,5] [Jacobs 
TWS 2011, Barbour 2011]. This committee reported that the summary did not provide 
“the details they would need to come to a conclusion about the adequacy of the 
published record” and noted further that “to engage in such an exercise would be 
outside the Committee’s mandate.” However, based on the same summary, the 
committee “believe[d] the editor has taken reasonable measures to address the 
‘misleading’ information” [7]. 

The committee’s report states, “It is not reasonable to expect an editor to 
continue publishing letters or take other corrective actions until one or more parties are 
satisfied the matter has been resolved to their satisfaction” [7]. Editors understandably 
want to avoid protracted negotiations with authors, since the time and resources 
needed to arrive at a “satisfactory” solution may not be available. However, this 
situation means that the decision to terminate efforts to correct the record becomes a 
matter of convenience for the editor rather than a matter of responsibility to readers.  

Regarding readers’ access to corrections, the committee found that two 
published letters “should be linked to the original paper, […] if it is technically possible 
to do so (e.g., journal’s online system allow for this).” As noted above, Springer’s legal 
counsel has not answered my question of whether the publisher can support JBI in 
providing the necessary links between Spielmans and Parry’s article and the two letters 
that were subsequently published. This, however, should not be difficult to achieve 
given the resources at Springer’s disposal [24] [Springer Financial Inforamtion 2011].  
 
Editorial interference with post-publication peer review and science’s 
mechanism of self-correction 
An efficient way to correct the record is to publish letters to the editor with readers’ 
criticisms and refutations of the claims made in published articles. Yet some journals 
do not do enough to allow this mechanism to operate effectively [25,26] [Altman 2005, 
Lee and Bero 2006]. Letters from readers who pointed out methodological errors in an 
article that appeared in a general medical journal initiated intense debate over the 
nature of peer review, and led pharmacologist and science columnist David Colquhoun 
to criticize the entire peer review system as corrupt [27] [Colquhoun 2011]. In the case 
Colquhoun reported, the journal’s editor, Roger Jones, accepted responsibility for the 
decision to publish the article, and engaged in public debate over the case—even 
though it meant subjecting himself to some rough verbal treatment on the internet. 
Interestingly, he considered the ensuing debate over the merits and defects of the 
article and the journal’s peer review system to reflect a failure of post-publication peer 
review, whereas Colquhoun pointed out that the volume and intensity of readers’ 
responses represented, in fact, the success of the self-correcting process.  

Editors can find it hard to cope with the inevitable errors in deciding what gets 
published. They should, however, take solace in fact that science’s self-assessment 
(peer review) and self-correction mechanisms (errata, corrections, letters to the editor, 
rapid responses, online comments, blog postings, etc.) are intended to allow multiple 
points of view to contribute to the development of sound knowledge, not to 
unequivocally and infallibly distinguish between truth and non-truth.  



 9

However, questioning an editorial decision can lead to a hostile response rather 
than openness to dialog [28] [Satyanarayana 2002]. For example, Leo and Lacasse 
were publicly attacked by the editors of JAMA for their attempts to point out missing 
information on conflicting interests in an article this journal had published [29] [Leo 
Society 2009]—an editorial error that placed the journal, a member of the ICMJE, in 
violation of its own guidelines. In a case with several parallels to the one described 
here at JBI, Light and Warburton encountered an interminable series of obstacles to 
their attempts to correct the record in the Journal of Health Economics [30] [Light and 
Warburton 2008]. They searched long and hard, without success, for an appropriate 
authority with whom they could raise their concerns over editorial misconduct at the 
journal, but were advised by eminent editors of other journals that they were powerless. 
Ultimately they turned to a litigator, and it was only the threat of legal action which led 
the editors to reconsider their stance—partially. Light and Warburton concluded sadly, 
“The editors of JHE violated, in our opinion, almost every ethical standard established 
for editors. Yet they remain accountable to no one” [30] [L & W 2008]. 

The lack of legal recourse authors and others face when their interests are 
harmed by editorial misconduct was explained in detail by Teixeira and Fontes da 
Costa, who provide insights from editors, experts in ethics, and legal documents 
regarding the responsibilities of editors and publishers [20] [Teixeira and Fontes de 
Costa 2010]. These researchers recommended that investigations into editorial 
misconduct should focus on finding “the most suitable course of action to protect the 
author against the damages caused by misconduct”. It goes without saying that not 
only researchers but other parties who might be harmed by editorial misconduct should 
also be able to request and obtain redress.  

Editorial incompetence and abuse, in addition to their potential to harm 
individuals’ careers, have had a further unfortunate consequence with much broader 
implications for science research publishing. Cynicism among researchers is 
spreading, along with a tendency to consider journals and their publishers in the same 
ethically challenged class as airlines, telecoms companies and pharma companies as 
examples of concerns that abuse their customers most frequently and with the greatest 
impunity. In this connection, evidence recently came to light that some large biomedical 
journals may be compromised by economic conflicts of interests [31-33] [Lundh et al 
2010, Monbiot 2011a 2011 b]. Investigations into health journals’ and their publishers’ 
sources of income have resulted in the suggestion that these stakeholders in 
knowledge dissemination should hold themselves to the same standards of 
transparency as the researchers who provide the content these concerns profit from so 
handsomely.  

Symptoms that the research publication and evaluation system is becoming 
dysfunctional are reported almost daily in sources such as the Retraction Watch blog 
[34] [Retraction Watch]. Aside from the current shortcomings of peer review, what is 
especially worrying for the future of science journals is the fact that most editors are 
ignorant of current guidelines and apparently unconcerned about training themselves in 
good editorial practices [35] [Wager et al. 2009]. When editors and publishers fail to 
support the mechanisms of self-correction readers rely on, they may put the literature 
at increased risk of being contaminated with misleading information published through 
honest error, ignorance of good editorial practice, or intentional abuse of editorial 
prerogative.  

Benator, in his commentary on the 2011 seminar “The ethics of ghost 
authorship in biomedical research”, observed that participants were concerned over the 
leniency shown to faculty members for professional misbehaviour (plagiarism, 
specifically) and the general lack of accountability within institutions. Seminar 
participants also suggested that the current unresolved issues with accountability in 
research publication ethics might be “one of many signs of a profound and pervasive 
malaise within a progressively dysfunctional ‘global system’ ” [36] [Benatar 2011]—a 
system that has evolved under intense environmental pressure to publish. The 



 10

competition for funding awarded on the basis of researchers’ publication record seems 
to have benefited commercial journal publishers at the expense of a decline in the 
overall quality of what gets published, and increasing ignorance of (or disregard for) 
standards of good editorial practice. Perhaps JBI’s apparent lack of concern over 
correcting the record is a further symptom of system failure in science, technical and 
medical publishing.  
 
When and how will journal editors be made accountable?  
Editors and publishers have been eager to claim the reputational enhancement 
provided by professional organizations such as CSE, COPE, ICMJE and WAME [36] 
[Colón R. New editorial enhancements for Springer journals: COPE and CrossCheck. 
Society Zone, 2008]. In contrast, some of them have been slow to take corrective 
measures when noncompliance with the advice these organizations provide is brought 
to their attention. Although WAME and COPE were created to satisfy editors’ needs for 
sound practical guidance on best editorial practice, compliance with their 
recommended procedures is voluntary and unenforceable, and noncompliance with 
their recommendations usually results in no corrective action. Despite the ample 
availability of guidelines for good editorial practice, a survey published in 2009 found 
that “among medical journal editors, awareness of guidelines and organizations 
specifically aimed at such journals was remarkably low, with 55% of the healthcare 
editors reporting being unaware of the ethical guidance produced by the ICMJE” [35] 
[Wager et al. 2009]. Why do most editors remain ignorant of and unconcerned with 
good editorial ethics? The answer may be because they know there is no reliable 
mechanism through which they can be held accountable [20] [Teixeira and Fontes da 
Costa 2010].  

The earliest call for medical journal editors to become more accountable dates 
back to 1989 [38] [Herxheimer 1989], who noted, “Editors are well defended by their 
position, by their editorial boards, and publishers. An author [or anyone else who may 
be harmed by what the journal has published, I would add] who has been treated badly 
stands alone” [cited in 27 Satyanarayana 2002]. The year 1994 saw publication of the 
oft-cited but never implemented call for an international scientific press council [39] 
[Altman Chalmers Herxheimer 1994]. In 2002, Ray, citing this article, stated, “Abuse of 
power and misconduct by medical editors is probably quite uncommon” [40] [Ray 
2002]. Although no data are available, subsequent cases of editorial “dereliction of 
duty” suggest that editorial misconduct may be on the rise. The apparent increase may 
be related with the constant inflation in the number of journals. As a result of this 
phenomenon, there may be a shortage of qualified editors with enough altruism and 
sense of responsibility to their readership to devote their poorly-paid or unpaid time to 
professional development, editorial quality control and professional editorial ethics.  

In the nearly two decades since Altman and colleagues formally called for the 
creation of an international scientific press council to receive complaints about editorial 
misconduct [39] [Altman Chalmers Herxheimer 1994], essentially no progress has been 
made toward enforceable accountability for journal editors. They have been urged—but 
never obliged—to follow the guidelines published by their peers. But current guidelines 
are powerless to dissuade editors from behaving badly. Editors’ lack of motivation to 
temper their power with an awareness of their responsibilities remains a serious 
impediment to editorial accountability. It is time to create a more powerful authority that 
can give teeth to current guidelines for good editorial conduct and provide an avenue 
for redress to authors, readers and other parties whose interests may be harmed by 
editorial misconduct or error.  
 
The information JBI refused to publish  
Spielmans and Parry submitted a final clarification, with Jacobs’ agreement, to JBI, but 
this information was not published. Like Jacobs, Spielmans and Parry, I urged JBI and 
Springer to correct the record fully, and to clearly link correspondence and other 



 11

publications arising from Spielmans and Parry’s article so that readers would know 
about the subsequent clarifications. I provided the former and current editors, members 
of the editorial board, and top-level journal management at Springer with guidance from 
COPE, ICJME and WAME on how to do this, along with an explanation of why it was 
the right thing to do—a win-win resolution for all parties involved [?? link to letter 
emailed to JBI stakeholders].  

After several months of correspondence, and almost two years after Spielmans 
and Parry’s article was published, I have reached the conclusion neither the journal nor 
the publisher are prepared to fully correct the record. It is therefore gratifying that the 
European Medical Writers Association has agreed to provide readers with access to 
Spielmans and Parry’s final clarification, reproduced below with the authors’ permission 
[Spielmans email to me 28 Sept 2011]:  
 

The section on ghostwriting (pg. 18) includes a passing reference to some 
wording on the website of the writing firm Dianthus Medical. To be clear, we 
found no evidence that Dianthus Medical writers fail to properly acknowledge 
their role in drafting and editing various manuscripts. Further discussion of 
important issues surrounding the intersection of medical writing, ghostwriting, and 
science is contained in the correspondence between Adam Jacobs and the 
authors of this paper. 

 
Conclusions 
Individuals and small businesses are vulnerable to harm from potentially damaging 
views published about them in research journals, and there is no recognized 
mechanism of redress other than correcting the record of publication. Editors should do 
everything possible to support self-correction of the literature by authors and readers 
rather than interfering with this process. More strenuous efforts are needed to hold 
editors accountable for their actions, especially when these actions (or failures to act) 
have to potential to harm others. The failure of the international research community to 
create an “international scientific press council” to oversee good editorial ethics means 
that editors and publishers remain free to violate, with almost total impunity, the good 
practice guidelines they themselves have created.  
 
Limitations  
I did not have access to the information from JBI that COPE used to reach its decision 
regarding Jacobs’ complaint. My understanding of the case might have been different if 
I had had access to the same evidence COPE examined.  
 
Conflicting interests statement 
I have known Dr Adam Jacobs, Director of Dianthus Medical Ltd., for years. We co-
authored an article about medical writing and ghostwriting [21] [Shashok Jacobs 2007]. 
Like Dr Jacobs, I am self-employed and extremely concerned that by failing to correct 
the published record in this case, the Journal of Bioethical Inquiry and Springer send 
the message that they are comfortable with publishing misleading and potentially 
damaging statements about professionals involved in science, technical and medical 
publishing.  

I have received compensation from COPE for the translation into Spanish or 
revision of the Spanish translations of some flowcharts, and contributed to COPE a 
draft for a new flowchart to provide guidance on how to report editorial misconduct. 
AuthorAID in the Eastern Mediterranean, a volunteer editorial organization I developed 
and co-coordinate, is a member of COPE.  
 
Positive outcomes  
1. COPE will re-examine its internal procedures to improve transparency in their 
handling of complaints [5] [Barbour TWS 2011].  



 12

2. A draft flowchart was submitted to COPE to guide individuals who wish to report 
editorial misconduct or noncompliance by editors with COPE’s guidelines.  
3. I hope this case will reactivate the debate on the professional competence and 
accountability of journal editors, and stimulate real progress toward the creation of an 
international body with the authority and jurisdiction to hold editors accountable for their 
decisions and errors.  
 
Acknowledgments  
I thank Adam Jacobs, Glen Spielmans and Peter Parry for providing details of their 
attempts to correct the record. Jacobs also contributed by alerting me to some relevant 
references, and Spielmans also contributed a key explanation regarding the 
distinctions between an erratum, a correction and a clarification. I thank Elizabeth 
Wager for information on COPE’s handling of Jacobs’ complaint, and am grateful to 
Paul Komesaroff for information he provided about editorial procedures at the Journal 
of Bioethical Inquiry. Thanks also go to Andrew Burd, Miguel Roig and Udo Schulenk 
for their enlightening feedback, which helped me to appreciate once again the 
importance of alternative viewpoints.  
 
 
References 
 
1. Spielmans GI, Parry PI. From evidence-based medicine to marketing-based 
medicine: Evidence from internal industry documents. Journal of Bioethical Inquiry 
2010. DOI 10.1007/s11673-010-9208-8 
 
2. Jacobs A. Quis custodiet ipsos custodes? Getting away with publication misconduct: 
A ghostly tale. The Write Stuff 2011; 20(2): 108-109 
 
 3. Jacobs A. The important distinction between ghostwriting and professional 
medical writing services. Journal of Bioethical Inquiry 2010. doi:10.1007/ 
s11673-010-9226-6 
 
4. Spielmans GI, Parry PI. Reply to Jacobs. Journal of Bioethical Inquiry 2010. DOI 
10.1007/s11673-010-9241-7  
 
5. Barbour V. COPE response to Adam Jacobs The Write Stuff 2011; 20(2): 110 
 
6. Jacobs A. Quis custodiet ipsos custodes? Dainthus Medical Blog. Posted 17 June 
2011. Available at http://dianthus.co.uk/quis-custodiet-ipsos-custodes. Accessed 24 
June 2011.  
 
7. World Association of Medical Editors (WAME). Case consultation. Fall 2011. 
October 2011. Available at http://www. Accessed xx Oct 2011.  
 
 8. Jacobs A, Wager E. European Medical Writers Association (EMWA) guidelines on 
the role of medical writers in developing peer-reviewed publications. Curr Med Res 
Opin 2005; 21 (2): 317–321  
 
9. Springer. Journal Manuscript Guidelines. Available at 
http://www.springer.com/authors/journal+authors?SGWID=0-154202-12-417499-0. 
Accessed 5 Sept 2011 
 
10. International Committee of Medical Journal Editors (ICMJE). Uniform Requirements 
for Manuscripts Submitted to Biomedical Journals: Publishing and Editorial Issues 
Related to Publication in Biomedical Journals: Corrections, Retractions and 



 13

“Expressions of Concern”. Available at 
http://www.icmje.org/publishing_2corrections.html. Accessed 23 June 2011 
 
11. World Association of Medical Editors (WAME). Publication Ethics Policies for 
Medical Journals. Editorial Decisions. Available at 
http://www.wame.org/resources/publication-ethics-policies-for-medical-
journals#eddecis. Accessed 23 June 2011  
 
12. Council of Science Editors. CSE’s White Paper on Promoting Integrity in Scientific 
Journal Publications, 2009 update. 3.5 Correcting the literature. 2011 Wheat Ridge, 
CO: Council of Science Editors. Available at 
http://www.councilscienceeditors.org/i4a/pages/index.cfm?pageid=3331. Accessed 23 
June 2011  
 
13. Committee on Publication Ethics (COPE). Code of conduct and best practice 
guidelines for journal editors. Available at 
http://publicationethics.org/files/Code_of_conduct_for_journal_editors_Mar11.pdf. 
Accessed 14 Sept 2011  
 
14. Rees M, on behalf of COPE Council. A short guide to ethical editing for new 
editors. March 2011. Available at 
http://www.publicationethics.org/files/short%20guide%20to%20ethical%20editing%20fo
r%20new%20editors.pdf. Accessed 23 June 2011 
 
15. Springer. Journal of Bioethical Inquiry, Editorial board. Available at 
http://www.springer.com/medicine/journal/11673?detailsPage=editorialBoard. 
Accessed 23 June 2011  
 
16. Journal of Bioethical Inquiry Editor in Chief Position Description. Available at 
http://www.springer.com/philosophy?SGWID=0-40385-2-472509-0. Accessed 21 July 
2011 [enter Springer site and search for “JBI editor in chief position description”] 
 
17. Schwitzer G. Charges of editorial misconduct at American Journal of Bioethics. 
Gary Schwitzer's HealthNewsReview Blog. June 11, 2011. Available at 
http://www.healthnewsreview.org/blog/2011/06/charges-of-editorial-misconduct-at-
american-journal-of-bioethics.html. Accessed 24 Aug 2011 
 
18. Springer. Journal of Bioethical Inquiry, Homepage. Available at 
http://www.springer.com/medicine/journal/11673. Accessed 23 June 2011 
 
19. AABHL Committee Members. Available at http://aabhl.org/page/committee.html. 
Accessed 23 Aug 2011 
 
20. Teixeira AAC, Fontes de Costa M. Who rules the rulers? On the misconduct of 
journal editors. J Acad Ethics 2010; 8: 111-128 
 
21. Shashok K, Jacobs A. Who’s watching whose ethics? Slanted reporting of the 
medical writer’s role in the Neuropsychopharmacology-Cyberonics case. The Write 
Stuff 2007; 16(1): 33-35 
 
22. The PLoS Medicine Editors. Ghostwriting: The dirty little secret of medical 
publishing that just got bigger. PLoS Med 2009; 6(9): e1000156. doi: 
10.1371/journal.pmed.1000156. Available at 
http://www.plosmedicine.org/article/info:doi/10.1371/journal.pmed.1000156. Accessed 
23 July 2011 



 14

 
23. Committee on Publication Ethics (COPE). Editorial misconduct. Case number: 07-
01. Available at http://publicationethics.org/case/editorial-misconduct. Accessed 19 Aug 
2011  
 
24. Springer Science + Business Media. Financial information. Annual reports and 
overviews. Available at 
http://www.springer.com/about+springer/company+information/annual+report?SGWID=
0-175705-0-0-0. Accessed 10 Oct 2011 
 
25. Altman DG. Unjustified restrictions on letters to the editor. PLoS Medicine 2005; 
2(5): e126. Available at 
http://www.plosmedicine.org/article/info%3Adoi%2F10.1371%2Fjournal.pmed.0020126
. Accessed 8 Sept 2011  
 
26. Lee K, Bero L. Ethics: increasing accountability. What authors, editors and 
reviewers should do to improve peer review. Nature 2006; doi: 10.1038/nature5077 . 
Available at http://www.nature.com/nature/peerreview/debate/nature05007.html and 
http://blogs.nature.com/peer-to-peer/2006/06/ethics_increasing_accountabili.html. 
Accessed 8 Sept 2011 
 
27. Colquhoun D. Publish-or-perish: Peer review and the corruption of science. The 
Guardian 5 Sept 2011. Available at 
http://www.guardian.co.uk/science/2011/sep/05/publish-perish-peer-review-science. 
Accessed 9 Sept 2011  
 
28. Satyanarayana K. The role of the ombudsman in biomedical journals. J Postgrad 
Med 2002; 48(4): 292-6. Available at 
http://www.jpgmonline.com/article.asp?issn=0022-
3859;year=2002;volume=48;issue=4;spage=292;epage=6;aulast=Satyanarayana. 
Accessed 5 Sept 2011  
 
29. Leo J. JAMA, free speech, and conflicts of interest. Society 2009 DOI 
10.1007/s12115-009-9259-9 Available at 
www.furiousseasons.com/documents/leosociety.pdf. Accessed 5 Sept 2011 
 
30. Light DW, Warburton RN. Ethical standards for healthcare Journal editors: a case 
report and recommendations. Harvard Health Policy Review 2008; 9(1): 58- 67. 
Available at http://www.hcs.harvard.edu/~hhpr/currentissue/058-
067%20In%20Focus_Light,%20Warburton.pdf. Accessed 1 Sept 2011  
 
31. Lundh A, Barbateskovic M, Hróbjartsson A, Gøtzsche PC. Conflicts of interest at 
medical journals: the influence of industry-supported randomised trials on journal 
impact factors and revenue - cohort study. PLoS Med. 2010 Oct 26;7(10):e1000354. 
Available at 
http://www.plosmedicine.org/article/info%3Adoi%2F10.1371%2Fjournal.pmed.1000354
. Accessed 5 Sept 2011 
 
32. Monbiot G. Academic publishers make Murdoch look like a socialist. The Guardian. 
29 August 2011. Available at 
http://www.guardian.co.uk/commentisfree/2011/aug/29/academic-publishers-murdoch-
socialist. Accessed 9 Sept 2011.  
 
33. Monbiot G. The lairds of learning. Available at 
http://www.monbiot.com/2011/08/29/the-lairds-of-learning/. Accessed 21 Sept 2011 



 15

 
34. Retraction Watch. Available at http://retractionwatch.wordpress.com/. Accessed 5 
Sept 2011 
 
35. Wager E, Fiack S, Graf C, Robinson A, Rowlands I. Science journal editors’ views 
on publication ethics: results of an international survey. J Med Ethics 2009; 35: 348-
353. doi: 10.1136/jme.2008.028324. Available at 
http://jme.bmj.com/content/35/6/348.full.pdf. Accessed 3 Aug 2011.  
 
36. Benatar SR. Article: Ghost writing and scientific misconduct: what does this reflect? 
The JCB Voice 2011; 16(10): 18-19. Available at 
http://www.jointcentreforbioethics.ca/enewsletter/docs/2011jun.pdf. Accessed 9 Sept 
2011 
 
37. Colón R. New editorial enhancements for Springer journals: COPE and 
CrossCheck. Society Zone, 2008. Available at 
http://www.springer.com/authors/author+zone?SGWID=0-168002-12-563000-0. 
Accessed 5 Sept 2011 
 
38. Herxheimer A. Make scientific journals more responsive – and responsible. The 
Scientist 1989; 3(6): 9-11 [republished in Curr Cont, U Penn Garfield Lib site down 16 
Sept 2011] 
 
39. Altman DG, Chalmers I, Herxheimer A. Is There a Case for an International Medical 
Scientific Press Council? JAMA 1994; 272(2): 166-167 
 
40. Ray JG. Judging the judges: the role of journal editors. Quarterly J Med (Q J Med) 
2002; 95: 769-774. Available at http://qjmed.oxfordjournals.org/content/95/12/769.full.  
Accessed 5 Sept 2011 
 
 
 
Appendix 1 / Box x 
Editorial guidelines on publishing corrections  
 
1. WAME (World Association of Medical Editors)  
Available at http://www.wame.org/resources/publication-ethics-policies-for-medical-
journals#eddecis  
Accessed 23 June 2011 
 
Publication Ethics Policies for Medical Journals 
Editorial Decisions 
If a published paper is subsequently found to have errors or major flaws, the Editor 
should take responsibility for promptly correcting the written record in the journal. The 
specific content of the correction may address whether the errors originated with the 
author or the journal. The correction should be listed in the table of contents to ensure 
that it is linked to the article to which it pertains in public databases such as PubMed. 
 
2. ICMJE (International Committee of Medical Journal Editors) 
Available at http://www.icmje.org/publishing_2corrections.html  
Accessed 23 June 2011 
 
Uniform Requirements for Manuscripts Submitted to Biomedical Journals:  
Publishing and Editorial Issues Related to Publication in Biomedical Journals: 
Corrections, Retractions and “Expressions of Concern” 



 16

 
Editors must assume initially that authors are reporting work based on honest 
observations. Nevertheless, two types of difficulty may arise.  
 
First, errors may be noted in published articles that require the publication of a 
correction or erratum on part of the work. The corrections should appear on a 
numbered page, be listed in the Table of Contents, include the complete original 
citation, and link to the original article and vice versa if online. 
 
3.1. COPE (Committee on Publication Ethics) 
Available at 
http://www.publicationethics.org/files/short%20guide%20to%20ethical%20editing%20fo
r%20new%20editors.pdf  
Accessed 23 June 2011 
 
Rees M, on behalf of COPE Council. A short guide to ethical editing for new 
editors. March 2011 
 
Editors are responsible for everything they publish and should therefore take all 
reasonable steps to ensure the quality of this material, recognising that journals and 
sections within journals will have different aims and standards.  
 
Editors should always be willing to publish corrections, clarifications, retractions and 
apologies when needed. 
 
Journals should have a published mechanism about how complaints and appeals are 
handled. 
 
Journals should have a process for considering authors’ appeals against editorial 
decisions. They should also have a published process for handling complaints (eg 
about journal processes). It can be helpful to appoint an independent ombudsman to 
advise on complaints that cannot be resolved internally [See: 
http://publicationethics.org/annualreport/ombudsmansreports ]. 
 
3.2. COPE (Committee on Publication Ethics) 
Available at http://www.publicationethics.org/resources/code-conduct  
Accessed 23 June 2011 
 
Code of Conduct and Best Practice Guidelines for Journal Editors  
 
1. General duties and responsibilities of editors 
1.1. Editors should be accountable for everything published in their journals 
This means the editors should 
1.2. strive to meet the needs of readers and authors; 
1.4. have processes in place to assure the quality of the material they publish; 
1.5. champion freedom of expression; 
1.6. maintain the integrity of the academic record; 
1.8. always be willing to publish corrections, clarifications, retractions and apologies 
when needed. 
 
12. Ensuring the integrity of the academic record 
12.1. Errors, inaccurate or misleading statements must be corrected promptly and with 
due prominence. 
 
14. Encouraging debate 



 17

14.1. Editors should encourage and be willing to consider cogent criticisms of work 
published in their journal. 
 
15. Complaints 
15.1. Editors should respond promptly to complaints and should ensure there is a way 
for dissatisfied complainants to take complaints further.  
 
 
4. CSE White Paper on Promoting Integrity in Scientific Journal Publications, 
2009 Update 
Available at http://www.councilscienceeditors.org/i4a/pages/index.cfm?pageid=3331.  
Accessed on 23 June 2011  
Note: This document focuses on author misconduct and does not refer to editorial 
misconduct 
 
2.1.7 Errata, Retractions, and Expressions of Concern 
  
Editors have a responsibility to maintain the integrity of the literature by publishing 
errata or corrections identifying anything of significance, retractions, and expressions of 
concern as quickly as possible (see section 3.5). When appropriate, they should 
provide a forum (e.g., letters to the editors) for offering responsible alternative opinions. 
  
Errors in published articles require a published correction or erratum. These corrections 
should be made in such a way that secondary publication services, such as PubMed, 
will identify them and associate them with the original publication. Many online journals 
provide a direct link between the original article and the correction published later. 
  
Editors should monitor the number and types of errors that appear in their journals. 
This review can be done simultaneously with the evaluation of other journal statistics. 
Editors should take corrective measures when there is evidence of an increase in 
preventable errors.  
 
3.5 Correcting the Literature 
  
Correcting the literature is a critical part of the research enterprise for a variety of 
reasons. First, it addresses unreliable information that is part of the public record. 
Second, corrections enable the researcher to identify and use correct information, 
thereby saving time and resources. Third, corrections enhance a journal's reputation 
for taking a proactive role in publishing accurate information for its readership.  
 
 
5. Springer’s policy on publishing an erratum  
Springer Home/For authors/Journal authors/Journal manuscript guidelines/Can I still 
make corrections to my article after it has been published Online First? Available at 
http://www.springer.com/authors/journal+authors?SGWID=0-154202-12-417499-0. 
Accessed 5 Sept 2011  
 
The online publication represents the official publication of research results. It is not 
simply a prepublication service on the part of the publisher. As soon as an article is 
published online, it is citable and quotable. If changes are then made, confusion can 
easily arise, with authors citing different versions of the same publication.  
Springer has therefore decided not to make systematic use of the technical possibilities 
that an online publication offers and not to simply replace a published document with 
an updated one. After online publication, further changes can only be made in the form 
of an Erratum, which will be hyperlinked to the article.  


